PENERAPAN MODEL PEMBELAJARAN TREFFINGER UNTUK MENINGKATKAN AKTIFITAS DAN HASIL BELAJAR AKUNTANSI PESERTA DIDIK KELAS XI AKUNTANSI 1 SMK NEGERI 4 BANDAR LAMPUNG TAHUN PELAJARAN 2021/2022

Authors

  • Adela Dwi Pratiwi STKIP PGRI Bandar Lampung
  • Imam Subari STKIP PGRI Bandar Lampung
  • Sari Narulita STKIP PGRI Bandar Lampung

Keywords:

Treffinger, Activities, Learning Outcomes, Accounting

Abstract

This research is a classroom action research conducted in two cycle stages which in its application uses the Treffinger learing model in the learing process. The subjects in this study were students of class XI Acciunting 1 SMK Negeri 4 Bandar Lampung, totaling 36 students. The technique of analyzing student activity data using an observation sheet. The results of the study used that the score of student activity increased from 7,50  in the frist cycle to 7,80  in the second cycle II. The percentage of student learing outcomes also increased in the frist cycle of 44,45% and the second cycle II 81,25%. from the results of the analysit, in can be concluded that the Treffinger model learning activities can increase the activites and learning outcomes of Accounting students in class XI Acoounting 1 SMK Negeri 4 Bnadar Lampung in the 2021/2022 academic year.

References

Dimyati dan Mudjiono. (2013). Bekajar dan Pembelajaran. Jakarta: Rineka Cipta.

Hamalik, Oemar. (2010). Proses Belajar Mengajar. Jakarta : PT Bumi Aksara.

Hamzah, Uno. (2012). Perencanaan Pembelajaran. Jakarta: Bumi Aksara.

Huda, Miftahul.(2014). Model-Model pengajar dan pembelajaran. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.

Lathifah, Cici, Nur (2017). Penerapan Model Pembelajaran Traffinger Berbantu Lembar Kerja Siswa Untuk Meningkatkan Kemampuan Berfikir Ktratif Siswa Kelas Xi SMA Negri 1 Driyorejo. https://jurnalmahasiswa.unesa.ac.id/index.php/jupe/article/view/20491.

Sari, Nur Indah. (2016). Penerapan Model pembelajaran Traffinger Dengan Bnatuan Media Audio Visual Untuk meningkatkan Aktivitas Dan Hasil Belajar IPA Terpadu Pada Siswa Kelas VII SMP Frater Makasar https//ojs.unm.ac.id/sainsmat/article/download/3245/1862.

Sudjana. (2010). Metode StaTistika. Bandung: Tarsito

Suhana, Cucu. (2014). Konsep Strategi Pemasaran. Bandung: PT Refika Aditama.

Suprijiono, Agus. (2016). Cooperative Learning. Yogyakarta: Pustaka Belajar.

Shoimin, Aris. (2017). 68 Model Pembelajaran Inovatif Dalam Kurikulum 2013. Yogyakarta: AR-RUZZ MEDIA.

Slameto, (2010). Belajar dan faktor-faktor Yang Mempengaruhinya. Jakarta: Rineka Cipta.

Downloads

Published

2022-06-24