PENGEMBANGAN MEDIA PETA KERAGAMAN BUDAYA INDONESIA (PKBI) PADA MATERI PERSEBARAN KERAGAMAN BUDAYA INDONESIA UNTUK KELAS V UPTD SDN 14 TELUK PANDAN TAHUN AJARAN 2023/2024
Keywords:
Media, Maps, CultureAbstract
This study was motivated by the lack of understanding of class V students of UPDT SDN 14 Teluk Pandan about cultural wealth in Indonesia and the lack of enthusiasm of students towards the learning process. This study aims to develop a cultural diversity map, determine the feasibility, response and effectiveness. This research is a development research with ADDIE model. Data collection techniques in this research are observation, interviews, questionnaires, and documentation. While the data analysis used in this study is quantitative data analysis and qualitative data analysis. The results of material validation obtained a percentage score of 81% and media validation obtained a percentage score of 92%, the results of both validations showed "very feasible" criteria, the results of the small group test obtained a percentage score of 95% and the results of the field trial to determine the response of students obtained a percentage score of 97%, the results of the trial also showed "very interesting" criteria. The results of educator respondents also obtained an average of 97.5% with the criteria "very interesting". The results of product trials prove that the development of this product is effective in maximizing the learning outcomes of fifth grade students with an average score of 84.5 from a maximum score of 100. Development of Indonesian Cultural Diversity Map Media (PKBI) on the Material of the Distribution of Indonesian Cultural Diversity for Class V UPTD SDN 14 Teluk Pandan in the 2023/2024 Academic Year using the Research and Development (R&D) Research Methoda
References
Amri, S. (2015). Implementasi Pembelajaran Aktif dalam Kurikulum 2013. Jakarta: Prestasi Pustakaraya.
Arsyad, A. (2019). Media Pembelajaran. Jakarta: Rajawali Pers.
Dewi, M. D. (2014). Pengembangan Media Pembelajaran Miniatur Peta Budaya untuk Pembelajaran Tematik Kelas IV. Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar.
Effendi , M. (2013). Integrasi Pembelajaran Active Learning dan Interner-Based Learning dalam Meningkatkan Keaktifan dan Kreativitas Belajar . Jurnal Pendidikan Islam.
Fahrurrozi, & Wicaksono, A. (2023). Pengembangan Pembelajaran Bahasa Indonesia di Sekolah Dasar. Yogyakarta: Garudhawaca.
Kurniawan, I., Sugiarta, I., & Suweken, G. (2019). Pengembangan Media Pembelajaran Matematika Berbasis Geogebra dengan Pendekatan Teori Van Hiele pada Pokok Bahasan Nilai Maksimum dan Minimum. Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Matematika Indonesia, 8, 122-132.
Namira, S. E., & Zuhdi, U. (2022). Pengembangan Media Pembelajaran Peta Informasi Suku Budaya (PETISNSUBA) Berbasis Android untuk Kelas V SD. JPGSD.
Oktavia, S. (2020). Model-Model Pembelajaran. Yogyakarta: CV Bumi Utama.
Putri, S., & Citra, D. E. (2019). Problematika Guru Dalam Menggunakan Media Pembelajaran Pada Mata Pelajaran IPS di Madrasah Ibtidaiyah Darussalam Kota Bengkulu. IJSSE: Indonesian Journal of Social Science Education.
Ristika. (2021). Pengembangan Media, Materi, dan Sumber Pembelajaran Matematika di Sekolah Dasar (SD). Bandar Lampung.
Sari , M. K. (2014). Pengaruh Peta Interaktif Terhadap Pemahaman dan Hasil Belajar Siswa Pada Mata Pelajaran IPS Kelas IV SD. Premiere Educandum.
Siska, Y. (2018). Pembelajaran IPS di SD/MI. Yogyakarta: Garudhawaca.
Siska, Y. (2021). Pengembangan Materi, Media dan Sumber Belajar IPS SD/MI (Buku Ajar). Jakarta: Arjasa Pratama.
Sundari, N. (2008). Pemanfaatan Media Peta dalam Upaya Meningkatkan Pembelajaranpengetahuan Sosial di Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan Dasar.
Tanod, M. J., & Harjanto, A. (t.thn.). Strategi Pembelajaran Sekolah Dasar.
Warsono, & Hariyanto. (2012). Pembelajaran Aktif Teori dan Asesmen. Bandung: Remaja Rosdakarya.
Harris, Mochamad. Pengertian Peta:Fungsi, Unsur Penyusunnya dan Jenis-Jenisnya. Diakses dari https://www.gramedia.com/literasi/pengertian-peta/#C_Jenis-jenis_Peta pada 13 Desember 2023.
Riadi, Muchlisin. 2021. Pembelajaran aktif (active learning)- pengertian, karakteristik, prinsip, dan jenis-jenis. https://www.kajianpustaka.com/2021/12/pembelajaran-aktif-active-learning.html