PENGEMBANGAN MEDIA FLASH CARD PADA MATERI BAGIAN TUBUH TUMBUHAN UNTUK SISWA KELAS IV DI UPTD SDN 55 GEDONG TATAAN

Authors

  • Monica Heria STKIP PGRI Bandar Lampung
  • Ambyah Harjanto STKIP PGRI Bandar Lampung
  • Connyta Elvadola STKIP PGRI Bandar Lampung

Keywords:

Development, Flash Card, IPAS, Basic Education

Abstract

This research aims to determine the feasibility of Flash Card learning media and to describe the responses of educators and students to using Flash Card learning media. The sample in this study consisted of 29 grade IV elementary school students. This research and development uses the ADDIE model with five stages, namely analysis, design, development, implementation and evaluation. The instruments used were expert validation sheets and questionnaire sheets. Flash Card media is validated by material experts, media experts and language experts. Of the three expert validators, Flash Card media is categorized as "Very Eligible". Then the revised Flash Card was tested to determine the response of educators and students. Material expert validation results obtained an average score of 88%, media expert validation results obtained an average score of 93%, and language expert validation results obtained an average score of 88%. Educator responses obtained an average score of 96%, and small group test students' responses obtained an average score of 88%, and large group (field) trials obtained an average score of 93%. So the results of Flash Card development in this research are categorized as "Very Interesting".

References

Dewanti, A. (2020). Pengembangan media Flash Card berbantuan edutainment untuk meningkatkan hasil pembelajaran ipa kelas iv sdn 1 gribig gebog kudus. 460.

Dwi, A. (2023). Masalah Pendidikan Yang Umum Terjadi di Indonesia. Fkip.UMSU.https://fkip.umsu.ac.id/2023/07/12/masalah-pendidikan-yang-umum-terjadi-di-indonesia/

Dwi, S. N. (2023). Penggunaan Media Flash Card Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Peserta Didik Kelas IV Pada Tema 3 Subtema 1 DI SD Negeri 11 Indralaya. Skripsi, Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan Universitas Sriwijaya.

Karo-Karo, I. R., & Rohani. (n.d.). Manfaat Media Dalam Pembelajaran. 91–96.

Kemendikbud. (2022). Ilmu Pengetahuan Alam dan Sosial (IPAS) SD-SMA. Merdeka Mengajar. https://guru.kemdikbud.go.id/kurikulum/referensi-penerapan/capaian-pembelajaran/sd-sma/ilmu-pengetahuan-alam-dan-sosial-ipas/

Kurniawati, I. D. (2017). Pengembangan Media Flashcard pada Pembelajaran IPA Materi Cara Tumbuhan Menyesuaikan Diri Terhadap Lingkungannya Kelas V SD Negeri Gundi Grobogan. Skripsi, 38–39.

Mulyanti. (2023). IPAS untuk SD/MI Kelas 4 (pp. 3–10). PT. Gramedia Edukasi Nusantara.

Nafiah, S. U. (2019). cara menggunakan media Flash Card dalam pembelajaran bahasa inggris di madrasah ibtidaiyah (MI). https://www.duniapgmi.com/2019/07/cara-menggunakan-media-flash-cards.html?m=1

Padhila, N. (2021). Pengembangan Media Flash Card Pada Pembelajaran IPA Materi Sistem Pernapasan Pada Manusia Siswa Kelas V SDN 66 Kota Bengkulu. Skripsi, Program Studi Pendidikan Guru Madrasah Ibtidaiyah Fakultas Tarbiyah Dan Tadris Institut Agama Islam Negri Bengkulu.

Pristiwanti, D., Badariah, B. ., Hidayat, . S. ., & Dewi, R. S. (2022). Jurnal Pendidikan dan Konseling. Jurnal Pendidikan Dan Konseling, 4(1980), 1349–1358.

Siska, Y. (2021). Pengembangan Materi, Media dan Sumber Belajar IPS SD/MI (pp. 144–156). Arjasa Pratama.

Soebagyo, J. (2021). Pengembangan Bahan Ajar Matematika. Jurnal Cendikia Jurnal Pendidikan Matematika. https://www.researchgate.net/figure/Gambar-1-Tahapan-ADDIE-Model-Sumber-Anglada-2007_fig1_354139596.

Wahyuni, S. (2020). Penerapan Media Flash Card untuk Meningkatkan Hasil Belajar Tema “Kegiatanku.” Jurnal Ilmiah Sekolah Dasar, 4(1), 9. https://doi.org/10.23887/jisd.v4i1.23734

Wicaksono, A. (2022). Metodologi Penelitian Pendidikan. Yogyakarta: Garudhawaca.

Downloads

Published

2024-06-23

How to Cite

Heria, M., Harjanto, A. ., & Elvadola, C. (2024). PENGEMBANGAN MEDIA FLASH CARD PADA MATERI BAGIAN TUBUH TUMBUHAN UNTUK SISWA KELAS IV DI UPTD SDN 55 GEDONG TATAAN. CERDAS: Jurnal Ilmiah Mahasiswa Pendidikan Dasar, 3(1), 239–250. Retrieved from https://stkippgribl.ac.id/eskripsi/index.php/pgsd/article/view/1052