PENGEMBANGAN MODUL BERBASIS KEARIFAN LOKAL MASYARAKAT LAMPUNG BARAT DI KELAS V SDN 1 SUKA MULYA
Keywords:
Module, Local Wisdom, West LampungAbstract
This research is motivated by: (1) The limited teaching materials used by teachers, resulting in reliance solely on teacher's guidebooks, which necessitates the need for teaching materials that do not make students think abstractly, one way being by providing sufficient illustrative examples. (2) The absence of teaching materials developed by teachers in the classroom. (3) The lack of variety in the teaching methods used by teachers. The aim of this research is to produce a product in the form of teaching materials based on the local wisdom of the West Lampung community for Grade V students at SDN I Suka Mulya. The research model used is the ADDIE (Analysis, Design, Development, Implementation, Evaluation) research and development model. The subjects of this research are 25 Grade V students at SDN 1 Suka Mulya. Based on the responses from educators and students towards the development of the module based on the local wisdom of the West Lampung community, the response from users during a small group trial consisting of 5 students obtained an average percentage rating of 80%, categorized as "Very Interesting". In the field trial consisting of 20 students, an average percentage rating of 82% was obtained, also categorized as "Very Interesting". Meanwhile, the response from educators towards the development of the module based on the local wisdom of the West Lampung community obtained an average percentage rating of 90%, categorized as "Very Interesting". Thus, the module development product based on the local wisdom of the West Lampung community is effective to be used as a learning medium.
References
Alfian, Magdalia. (2013). “Potensi Kearifan lokal dalam Pembentukan Jati” Anifah, N.
Pengembangan Modul Pembelajaran Pkn Pada Pokok Bahasan Keragaman Suku Bangsa Dan Budaya Berbasis Kearifan Local Pada Siswa Kelas Iv Di Sdn 178 Tuban Kecamatan Tomoni Kabupaten Luwu Timur. Palopo: Institute Agama Islam Negeri (Iain). Apriliya, D. (2021)
Pengembangan Modul Pendidikan Kewarganegaraan “Keberagaman Bangsaku” Untuk Peserta Didik Kelas III Di Min 6 Tangerang. Jakarta: Uin Syarif Hidayatullah. Arsi, E. (2021) “
Pante Gola Sebagai Kearifan Lokal Masyarakat Dusun Lambur, Desa Pangga, Kecamatan Kuwus, Kabupaten Manggarai Barat Nusa Tenggara Timur”. Azkiya, H. (2022)
“Pengembangan E-Modul Berbasis Nilai-Nilai Pendidikan Multikultural Di Sekolah Dasar Islam” Fausih, M. (2015)
“Pengembangan Media E-Modul Mata Pelajaran Produktif Pokok Bahasan “Instalasi Jaringan Lan (Local Area Network)” Untuk Siswa Kelas Xi Jurusan Teknik Komputer Jaringan Di Smk Nengeri 1 Labang Bangkalan Madura” Izzatul, C. (2014)
“Pengembangan Modul Pembelajaran Pada Kompetensi Dasar Hubungan Masyarakat Kelas X Apk 2 Di Smkn 10 Surabaya”. Jazilah, I. (2021)
Pengembangan E-Modul Bermuatan Kearifan Lokal Dengan Exe-Learning Untuk. Lampung: Universitas Islam Negeri Raden Intan Lampung. Kosasih (2021)
pengembangan bahan ajar. Jakarta : Bumi Aksara. Lisyanti, D. (2019)
Pengembangan E-Modul Matematika Berbasis Exe-Learning Pada Siswa Smp Kelas Vii. Lampung: Universitas Islam Negeri Raden Intan Lampung. Magdalena dkk (2020)
Analisis Bahan Ajar. Muzijah, R. Wati, M. Mahtari, S. (2020)
“Pengembangan E-Modul Menggunakan Aplikasi Exe-Learning Untuk Melatih Literasi Sains”. Oksa, S. Soenarto, S. (2020)
“Pengembangan E-Modul Berbasis Proyek Untuk Memotivasi Belajar Siswa Sekolah Kejuruan” Ramadani, S. (2021).
“Pengembangan Modul Pembelajaran Matematika Berbasis Model Kontekstual Pada Materi Sistem Persamaan Linier Dua Variable” Sair, A & Irwanto, D (2015)
“Pengaruh Bahan Ajar Metodelogi Sejarah Terhadap Kecepatan Penulisan Skripsi Mahasiswa Di Program Studi Pendidikan Sejarah FKIP Universitas Sriwijaya”. Septora, A (2017)
“Pengembangan Modul Dengan Menggunakan Pendekatan Saintifik Pada Kelas X Sekolah Menengah Atas”. Siska , Yulia. 2021.
Pengembangan Materi, Media Dan Sumber BelajaR IPS SD/MI. Bandar Lampung: Arjasa Pratamata. Tri, B. (2016)
Pengembangan Modul Pendidikan Kewarganegaraan “Keberagaman Indonesia” Untuk Siswa Kelas III Sd Al Amin Sinar Putih Bantul Yogyakarta. Yogyakarta: Universias Negri Yogyakarta. Wagiran. (2011).
“Pengembangan Model Pendidikan Kearifan Lokal Dalam Mendukung Visi Pembangunan Provinsi Daerah Istimewa Yogyakarta 2020 (Tahun Kedua)” . Wahyu, M. (2017)
“Pengembangan Modul Pembelajaran Biologi Berbasis Pendekatan Saintifik Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa” . Wibowo, E (2018)
“Pengembangan Bahan Ajar E-Modul Dengan Menggunakan Aplikasi Kvisoft Flipbook Maker” Wicaksono, A (2022)
Metode Penelitian Pendidikan . Sleman, D.I. Yogyakarta : Garudhawaca. Yola, N(2023)
Pengembangan Media Wayang Berbasis Cerita Rakyat Lampung Terhadap Keterampilan Berbicara Pada Siswa Kelas IV Di SD Negeri 1 Kupang Raya Bandar Lampung Tahun Pelajaran 2022/2023