UPAYA MENINGKATAN AKTIVITAS DAN HASIL BELAJAR PPKN MELALUI PENGGUNAAN MODEL PEMBELAJARAN CIRCUIT LEARNING PADA SISWA KELAS V SD N 1 KUPANG RAYA TAHUN 2024/2025

Authors

  • Deza Ayu Safitri STKIP PGRI Bandar Lampung
  • Wayan Satria Jaya STKIP PGRI Bandar Lampung
  • Try Indiasturi Kurniasih STKIP PGRI Bandar Lampung

Keywords:

PTK, circuit learning learning model, PKN learning outcomes

Abstract

The problem in this research is the low results of students' PKN learning. This research aims to determine whether the use of the circuit learning learning model can increase PPKN learning activities and outcomes for class V students at SD N 1 Kupang Raya in 2024/2025. The type of research carried out is Classroom Action Research. The subjects of this research were 21 students in class V of SD Negeri 1 Kupang Raya. The data collection instrument used was test questions to measure PKN results. The type of data analysis used is qualitative and quantitative data analysis.  The research results show that the circuit learning learning model can improve students' PKN learning outcomes. In the initial conditions, the average student learning outcome was 58.09 with the number of students who had reached the KKM of 9 students (42.57%). In cycle I the average student learning outcome increased to 66.42 with the number of students who had reached the KKM, namely 10 students (47.61%) and in II, the average student learning outcome increased to 78.09 with the number of students who had reached the KKM, namely 17 students ( 80.96%).

References

Arief S. Sadiman, R. Rahardjo, Anung Haryono, Harjito. (2011). Media Pendidikan. Jakarta: Raja Grafindo Persada.

Arikunto, Suharsimi, Suhardjono dan Supardi. (2019). Penelitian Tindakan Kelas. Jakarta: PT Bumi Aksara .

Arikunto, Suharsimi. (2010). Prosedur Penelitian Suatu Pendekatan Praktik. Jakarta: Rineka Cipta.

Arsyad, Azhar. (2020). Media Pembelajaran. Jakarta: PT. Raja Grafindo Persada.

Daryanto. (2013). Media Pembelajaran Peranannya Sangat Penting Dalam. Mencapai Tujuan Pembelajaran. Yogyakarta: Gava Media.

Erisa. (2019) Pengembangan pendidikan kewarganegaraan sebagai pendidikan nilai.Jurnal Kewarganegaraan. Universitas PGRI Yogyakarta. Vol. 3 No. 2 Desember. P-ISSN: 1978-0184 E – ISSN: 2723-2328

Hamzah B Uno, Nurdin Mohamad. (2017). Belajar dengan pendekatan PAILKEM. Jakarta: Bumi Aksara.

Kurniasih Try Indiastuti. (2019. Pendidikan Kewarganegaraan. Bandar Lampung: STKIP PGRI Bandar Lampung.

Muhammad Rusli, Dadang Hermawan dan Ni Nyoman Supuwiningsih. (2017). Multimedia Pembelajaran yang Inovatif . Yogyakarta: CV Andi Offset.

Muhibbin Syah. (2010). Psikologi Pendidikan dengan pendekatan baru.Bandung: PT. Remaja Rosdakarya.

Rudi Susilana dan Cepi Riyana. (2009). Media Pembelajaran. Bandung: CV. Wahana Prima.

Sanjaya, Wina. (2009). Strategi Pembelajaran Berorientasi Standar Proses. Pendidikan. Jakarta: Kencana.

Slameto. (2015). Belajar dan faktor-faktor yang mempengaruhinya. Cetakan. Keenam. Jakarta: PT Rineka Cipta.

Sugiyono. (2013). Metode Penelitian Pendidikan Pendekatan Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D. Bandung: Alfabeta.

Suryani, Nunuk. Ahmad Setiawan dan Aditin Putria. (2018). Media Pembelajaran. Inovatif dan Pengembangannya. Bandung: Remaja Rosdakarya.

Telaumbanua Fatolosa. (2019). Pembelajaran Pendidikan pancasila dan kewarganegaraan berbasis e-learning. Jurnal Warta Edisi:62. Universitas Dharmawangsa. ISSN: 1829-7462.

Downloads

Published

2024-12-16

How to Cite

Safitri, D. A. ., Satria Jaya, W., & Kurniasih, T. I. . (2024). UPAYA MENINGKATAN AKTIVITAS DAN HASIL BELAJAR PPKN MELALUI PENGGUNAAN MODEL PEMBELAJARAN CIRCUIT LEARNING PADA SISWA KELAS V SD N 1 KUPANG RAYA TAHUN 2024/2025. CERDAS: Jurnal Ilmiah Mahasiswa Pendidikan Dasar, 3(2), 463–474. Retrieved from https://stkippgribl.ac.id/eskripsi/index.php/pgsd/article/view/1090