KEMAMPUAN MENULIS TEKS NEGOSIASI PADA SISWA SMK PERSADA KELAS X TAHUN PELAJARAN 2019/2020
Keywords:
Writing ability, Negotiating TextAbstract
Negotiation is a form of bargaining interaction carried out by two or more people in order to reach a mutual agreement with different goals. The purpose of this research is to find out and describe the extent to which the ability to write negotiating texts in class X students in the even semester of SMA Persada Bandar Lampung. This study used descriptive qualitative method. The population in this study amounted to 67 students from 3 classes. The sample in this study were 25 students. Data collection techniques used are performance techniques. The results of this study indicate that the ability to write negotiating texts for grade X students of SMK Persada Bandar Lampung in the 2019/2020 Academic Year analyzed based on aspects of title selection and formulation, relevance of content, organization of ideas, and spelling and writing mechanics can be conveyed that students' abilities in writing text negotiations are considered not optimal.
References
DAFTAR PUSTAKA
Andriansyah, Yayan. (2016). Pengertian, Tujuan, Ciri Umum, Ciri Kebahasaan dalam Teks Negosiasi. Tersedia online:
Aslinda dkk. (2007). Pengantar Sosiolinguistik. Bandung: PT. Refika Aditama
Cahyani, Isah (2012) Pembelajaran Menulis Berbasis Karakter dengan Pendekatan Experiental Learning. Program Studi Pendidikan Dasar
Dalman.(2015). Keterampilan Menulis. Rajawali Persada: Jakarta.
Hariwijaya (2010).Strategi Lobi & Negosiasi. Oryza: Jakarta Selatan.
Hariwijaya.(2014). Cara Pintar Lobi Dan Negosiasi. Platinum: Yogyakarta.
Ismijanto. (2007). Aplikasi Praktis Riset Pemasaran . Gramedia Pustaka Utama: Jakarta.
Kosasih, engkos ( 2013) cerdas berbahasa indonesia untuk sma/ma kelas x. Erlangga: Jakarta.
Kosasih, engkos (2014 ) Strategi Belajar dan Pembelajaran Kurikulum. Erlangga: Jakarta.
Lewicki, Roy dkk (2015) Negosiasi. Humanika: Jakarta.
Musman, Asti (2016) Sukses Negosiasi Dengan Siapa, Kapan Saja Dan Dimana Saja. Psikologi Corner: Perum Tegal Sari Blok 2 Yogyakarta.
Moleong J. Lexy. (2018). Metodologi Penelitian Kualitatif. Bandung: PT. Remaja Rosdakarya
Nurgiyantoro, Burhan (2013) Penilaian Pembelajaran Bahasa Berbasis Kompetensi. Yogyakarta: BPFE.
Nursalim.(2011). Pengantar Kemampuan Berbahasa Indonesia Berbasis Kompetensi. Pekan Baru: Zanafa Publisihing.
Puji santoso, dkk (2008) Materi Dan Pembelajaran Bahasa Indonesia Sd. Universitas Terbuka: Jakarta.
Rohmanto, Dwi (2016) Bina Bahasa Indonesia. Bandar Lampung: CV. Anugerah Utama Raharja
Rohmanto, Dwi (2017) Membaca:Teori, Metode, Dan Penerapannya. Aura Publishing (Anggota Ikapi): Bandar Lampung
Sugihastuti. (2012) Bahasa Laporan Penelitian. Pustaka Pelajar: Yogyakarta.
Sugono, Dendy. 2008. Tesaurus Bahasa Indonesia Pusat Bahasa. Jakarta:Departemen Pendidikan Nasional.
Widjono HS. 2007. Bahasa Indonesia: Mata Kuliah Pengembangan Kepribadian di Perguruan Tinggi. Jakarta: Grasindo.
Tarigan (2013) Menulis Sebagai Suatu Struktur Ketrampilan Berbahasa. Angkasa: Bandung
Tarigan Hendry Guntur (2009). Pengajaran Wacana. Bandung: Angkasa.
Tim kemendikbud (2013) Buku Siswa Bahasa Indonesia Kelas X Exspresi Diri Dan Akademik. Kemendikbud: Jakarta.
Wahyu, Ibrahim (2012) Asesmen Pembelajaran Bahasa. Pt Refika Aditama: Bandung.
Wasilah, Atika, Dan Matheus, Marlon, (2013). Kemampuan Siswa Kelas X Sma Cinta Budaya Menganalisis Teks Negosiasi Tahun Pembelajaran 2017/2018.[online]: Jurnal.unimed.ac.id/index.php/basastra/article/download/10063/9092
Yunus, Mohammad (2013) Keterampilan Menulis.Universitas Terbuka:Tangerang Selatan.
Yunus, Syarifudin (2015) Ketrampilam Menulis Kreatif. Ghalia Indonesia: Jakarta.