PENGARUH METODE COOPERATIVE LEARNING TIPE (STAD) TERHADAP HASIL BELAJAR SEJARAH KELAS X SMK BINTANG NUSANTARA
Abstract
The purpose of this study was to determine whether or not the use of cooperative learning methods (STAD) types on student learning outcomes in the history subject of class X SMK BINTANG NUSANTARA. The reason for doing this research is because in learning history at SMK BINTANG NUSANTARA the STAD type cooperative learning method has never been used and teachers still use conventional learning methods. The method used in this research is an experimental research method, By using the sampling technique Cluster Random Sampling on a population of 50 students in class X PTB as the experimental class and class X TBSM as the control class.And the results of this study are thit = 3.56 and ttab = 2.01 and so it is proven that thit > ttab so that Ho is rejected and Ha is accepted, that is, there is an influence of STAD type cooperative learning method on history learning outcomes of students in class X odd semester of SMK BINTANG NUSANTARA for the academic year 2022/2023.
References
Arikuntoro,S. (2018). Dasar-dasar evaluasi pendidikan. Jakarta: PT. bumi aksara.
Amri,S. (2013).pengembangan & model pembelajaran dalam kurikulum 2013. Jakarta: PT. prestasi pustakarya.
Baihaqi. (2017). Pengaruh Penerapan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Student Teams Achievement Division (Stad) Terhadap Peningkatan Kerjasama Kelompok Dan Pemahaman Materi Sejarah Peminatan Kelas X Ips Sma Negeri 1 Demak Tahun Pelajaran 2016/2017. http://lib.unnes.ac.id/30045/1/3101413035.pdf
Hamdayana, J. (2014). Model dan metode pembelajaran kreatif dan berkarakter. Bogor: Ghali Indonesia.
Hamalik, O. (2001). Proses belajar mengajar. Jakarta: PT. bumi aksara.
Huda, M. (2013). Model-model pengajaran dan pembelajaran. Yogyakarta: pustaka pelajar.
Huda,M. (2011). Cooperative learning. Yogyakarta: pustaka pelajar.
Meylinda, wulansari. (2019). Pengaruh model pembelajaran kooperatif tipe mahasiswa tim prestasi divisi (STAD) kuis berbantuan pada mata pelajaran sejarah materi pokok proklamasi kemerdekaan Indonesia terhadap hasil belajar siswa kelas XI ips 4 SMA Negri. http://repositori.unsil.ac.id/506/
Nur afifah putrid,(2017). Pengaruh Model Pembelajaran Kooperatif Tipe STAD (Students Team Achievement Division) Terhadap Hasil Belajar IPS Peserta Didik Kelas V Min 6 Bandar Lampung Tahun Ajaran2016/2017.Skripsi: http://repository.radenintan.ac.id/273/1/SKRIPSI_LENGKAP_AFIFAH_PUTRI_Watermark.pdf
Purwantro.(2009). Evaluasi hasil belajar. Yogyakarta: PUSTAKA PELAJAR.
Sagala, S. (2014). KONSEP DAN MAKNA PEMBELAJARAN untuk membantu memecahkan problematika belajar dan mengajar. Bandung:alfabeta.
Sardiman, (2016). Interaksi & motivasi belajar mengajar. Jakarta: PT..rajagrafindo persada.
Shoimin,A. (2014). 68 model pembelajaran inovatif dalam kurikulum 2013. Yogyakarta: AR-RUZZ MEDIA.
Slameto, (2018). Belajar dan fakto-faktor yang mempengaruhinya. Jakarta: rineka cipta.
Sudjana,(2005). Metode statistika. Bandung: tarsito.
Sudjana,N. (2016). Penilaian hasil proses belajar mengajar. Bandung: PT.remaja posdakarya.
Sugiyono. (2016). Metode penelitian pendidikan (pendekatan kuantitatif, kualitatif, dan R&D). Bandung: alfabeta.